Tiger
TIGER
Těžký
tank, těžký soupeř, postrach všech nepřátel, idol všech přátel, nosil
jméno podle šelmy, byl ztělesněním hrůzy. Kdo ho spatřil, utíkal. Je to
tank druhé světové války. Je to soupeř nad kterým se nevyhrává. Je to Panzerkampfwagen VI, PzKpfw VI - TIGER
Těžký
tank Tiger je nejproslulejším německým tankem. Díky své palebné síle a
nejsilnějšímu pancéřování byl hrozivým soupeřem pro všechny obrněné
prostředky spojenců v severovýchodní Africe, na východní frontě i v
západní Evropě. V prvních letech nasazení vycházel z většiny střetů s
jinými tanky vítězně, pokud ho ovšem předem nevyřadily četné mechanické
poruchy. Výroba tanků Tiger byla navíc neúměrně nákladná, takže jich
Německo nikdy nestačilo vyrobit tolik, aby mohly situaci na frontách
rozhodujícím způsobem ovlivnit.
Projekty
na výrobu těžkého tanku výrazně urychlily neblahé zkušenosti nacistů po
napadení Sovětského svazu. Němečtí tankisté sice převyšovali své
protivníky v taktice i bojovém umění, ale sovětské T-34 a KV-1 pro ně
byly nepříjemným překvapením. Díky silnější výzbroji a lepšímu
pancéřování mohly likvidovat německé tanky z větších vzdáleností a
Němci museli podstoupit značné riziko, než se k nim přiblížili na
účinný dostřel vlastních kanónů. A když němečtí konstruktéři v
listopadu 1941 podrobně prozkoumali a otestovali nepoškozený T-34,
došli k jednoznačnému závěru, že musejí vyvinout mnohem lépe vyzbrojený
a pancéřovaný tank.
Ruský: T34/85 KV-1
Z
uvažovaných kategorií dostal přednost těžký tank, přestože jeho výroba
měla klást mnohem vyšší nároky na německý průmysl než koncepce
moderního středního tanku. Sehrál v tom roli i Hitlerův velikášský
požadavek, podle něhož tank nacistické armády nesměl mít na bitevním
poli přemožitele. Zajímavé je, že se do úkolu pustil i konstruktér
Ferdinand Porsche, který před válkou navrhl pro Hitlerův režim koncept
lidového vozu Volkswagen (pozdější "Brouk") a který po válce proslul
výrobou sportovních vozů. Přestože měl Porsche protekci u Hitlera, v
praktických zkouškách uspěla konkurenční koncepce firmy Henschel.
Mezitím se ale rozběhla výroba podle Porscheho projektu, která byla
zastavena, až když byla vyrobena skoro stovka motorových a podvozkových
skupin. Ty byly později použity pro stavbu nepříliš úspěšných
samohybných děl Ferdinand.
Tiger byl vyvinut za necelý rok a začal být dodáván na frontu od podzimu roku 1942. Jeho výroba trvala téměř 2 roky, než Němci začali vyrábět ještě monstróznější a nákladnější těžký tank PzKpfw VI B Königstiger.
V
době svého vzniku byl Tiger králem bojiště, protože žádný tehdy
vyráběný tank neměl takovou palebnou sílu a pancéřování. 88mm kanón
Rheinmetall měl úsťovou rychlost 930 m/s a v roce 1943 probíjel
nejsilnější čelní pancíře všech spojeneckých tanků už ze vzdálenosti 1
500 metrů. Jediným nedostatkem vedení palby z Tigeru bylo pomalejší
otáčení mnohatunové věže, kvůli kterému němečtí střelci v nečekaných
střetech nedokázali reagovat stejně rychle jako Spojenci v tancích s
elektrickým pohonem věže. Do těžké situace se také střelec dostal,
pokud nebyl v běhu motor, který poháněl hydrauliku věže, a monstrum
bylo nutné ovládat manuálně.
V
pohyblivosti a spolehlivosti však německé těžké tanky zaostávaly za
spojeneckými stroji. Příčinou byla hlavně ohromná hmotnost Tigeru. Ta
byla způsobena mimo jiné nepříliš nápaditým krabicovým tvarem tanku,
který němečtí konstruktéři zvolili v duchu tradice své konstrukční
školy. Sovětské T-34 i americké Shermany přitom už byly ve stejné době
balisticky lépe tvarovány. Vůči dráze střely nastavovaly šikmo skloněný
pancíř, aby po něm střely sklouzly nebo se odrazily nahoru. Němci
doháněli nešikovně zvolené téměř kolmé tvarování věže a korby
přidáváním hrubé tloušťky pancíře. Hmotnost rozměrného těžkého tanku
tak vzrostla až na 56,9 tuny.
Americký: M4 Sherman
Hmotnosti
Tigerů však neodpovídala síla motoru a dalších komponentů, které byly
neúměrně přetěžovány. Rychle se jim opotřebovávaly motory, selhávaly
převodovky, padaly pásy a pronásledovaly je další poruchy. Když
technická komise spojenců zkoumala v srpnu 1944 vraky 12 Tigerů
opuštěných v okolí Cori, zjistila, že "německý těžký tank nedosáhl
takového stupně vývoje, aby mohl být považován za spolehlivé vozidlo
pro dlouhé přesuny. Při jízdě vpřed i při couvání se velmi často
vyskytují problémy s pojezdovými koly, které představují značnou zátěž
pro systém údržby a oprav" (citace z Tank Tiger, Roger Ford, Brown
Packaging Books /V. Svojtka 1999).
Rozporné vlastnosti měl i podvozek Tigeru. Dvě překrývající se řady kol na obou stranách zajišťovaly velmi dobré pružení a při hmotnosti tanku relativně dobré jízdní vlastnosti. Velké problémy ale způsobovalo bláto a kameny, které pronikaly mezi překrývající se kola, nebo jejich přimrzávání v tuhých mrazech.
Ve
srovnání se spojeneckými stroji měl Tiger nejkomplikovanější způsob
přepravy. Byl příliš široký, takže ho železniční vagóny nemohly vozit v
bojovém stavu přes mosty a skrz tunely. Pro přepravu po železnici mu
proto mechanici museli sundávat jednu řadu pojezdových kol na každé
straně a široké pásy nahradit užšími transportními. Tato komplikovaná
montáž trvala mechanikům půl dne.
Největším
strategickým nedostatkem německých těžkých tanků byla jejich neúměrná
výrobní a provozní náročnost. Tiger byl velice komplikovaným strojem,
který byl sestaven z 26 000 součástí. Také
technologie výroby byla komplikovanější než u sovětských a amerických
středních i těžkých tanků. Korba a věž Tigera byla elektricky svařována
z ocelových desek stejně jako u dalších německých obrněnců. Sovětské a
americké těžké tanky IS-2 a M26 Pershing měly korby a věže odlévané.
Tato technologie umožňovala výrobu srovnatelného pancéřování při nižší
hmotnosti, ale především šetřila mnoho času a práce a umožňovala
Sovětskému svazu a Spojeným státům vyrábět masově daleko větší množství
tanků. Podle německého účetnictví stál jeden Tiger přes 300 000
říšských marek. Výroba jednoho PzKpfw VI Tiger byla skoro stejně
nákladná jako produkce tří PzKpfw V Pantherů. Bojová hodnota Tigeru
tomu ale neodpovídala. Podobné plýtvání prostředky bylo o to
nesmyslnější, o co víc se projevovala početní převaha spojenecké
techniky.
Americký: M26 Pershing Ruský: IS-2
Mezi
tehdejšími tanky neměl Tiger déle než půldruhého roku vážnějšího
soupeře. Největší pohromou, zvláště na západní frontě, pro něj byly
spojenecké stíhací a bitevní letouny. Němečtí konstruktéři neodhadli
rostoucí roli bitevního letectva a na rozdíl od jiných mohutně
dimenzovaných partií tanku podcenili pancéřování krytu motoru a stropu
věže, kde byla ocel silná jen 2,5 cm. Přesně na tato místa se
zaměřovaly britské tempesty, typhoony a americké mustangy. Zdecimovaná
Luftwaffe přitom nebyla schopná řádění amerických a britských letounů
zabránit. Po vylodění Spojenců v Normandii se proto Němci už skoro
neodvažovali přesouvat tanky v kolonách za denního světla.
Německé
těžké tanky měly největší hodnotu v protitankových a obranných
střetech. Ztráty Sovětů i západních Spojenců v soubojích s Tigery
ukázaly, jaký význam má na bojišti velká palebná síla i pasivní ochrana
obrněných prostředků. Asi za rok po nasazení Tigerů proto Sověti
vybavili své nové T-34/85 větší věží a silnějším kanónem ráže 85 mm.
Dobrým prostředkem proti německým těžkým tankům byla i sovětská
samohybná děla SU-152 s mohutným 152mm kanónem.