Ferdinand
Postrah
všech hráčů, oblíbený, silný, neporazitelný. Těžký stíhač tanků, těžký
ve všech ohledech. Neuvěřitelně pancéřovaný - Sd.Kfz. 184 -
Ferdinant/Elephant
Pod
jménem Ferdinand, respektive SdKfz 184, se skrývá asi nejznámější těžký
stíhač tanků vyvinutý a sériově vyráběný Německem ve druhé světové
válce. Ačkoliv rozhodně nešlo o ideální stroj, byl natolik unikátní a
impozantní, že se jeho jméno stalo v očích vojáků Rudé armády synonymem
pro označení jakéhokoliv stíhače tanků. Poprvé byl nasazen v roce 1943
na východní frontě, a protože se u něj projevily určité nedostatky,
byly přeživší stroje po bitvě u Kurska staženy z fronty a podrobeny
přestavbě. Vylepšená varianta stroje pak dostala nové jméno: Elephant.
Ferdinand
vznikl díky kombinaci nezdravého sebevědomí a šetrnosti. Když německý
zbrojní úřad vypsal soutěž na nový typ těžkého tanku (projekt Tiger),
vstoupily do soutěže o tuto zakázku dva konkurenční návrhy: Porsche a
Henschel. Profesor Ferdinand Porsche si byl natolik jist svým
vítězstvím, že neváhal dokonce zahájit sériovou výrobu ještě před tím,
než bylo vydáno rozhodnutí o vítězi. Vyhrál ale tým Henschela a
Porschemu tak zbylo 95 podvozků a trupů k tanku, který nikdo nechtěl.
Po dlouhé diskusi, co s nimi, bylo nakonec rozhodnuto, že sešrotovat je
by byla škoda a že budou využity na něco jiného. Pět trupů bylo
přestavěno na těžký vyprošťovací stroj (tzv. Bergetiger). Zbylých 90
bylo přestavěno na unikátní konstrukci těžkého stíhače tanků.
Požadovaná extrémní pancéřová ochrana (200 mm silný čelní pancíř
nástavby, 100mm čelní pancíř trupu, 80mm zadní část nástavby) vedla
nakonec k podstatně těžšímu stroji, než měl být původní tank (naložený
municí a palivem vážil asi 69 tun). Tank řídila 6ti členná posádka. To
vedlo k podstatnému omezení rychlosti a vysoké spotřebě paliva.
V
době jeho prvního nasazení neexistoval stroj, který by ho zepředu
dokázal vážněji ohrozit na libovolnou vzdálenost, a ještě na konci
války představoval při čelním souboji extrémně tvrdý oříšek i pro ty
nejnebezpečnější nepřátele. Výkonné a přesné dělo mu v kombinaci se
silným pancířem zpravidla poskytovalo výhodu většího účinného dostřelu
oproti protivníkovi. Veškerá převaha se ovšem měnila v nevýhodu, pokud
se dostal do příliš těsné blízkosti většího množství obrněné techniky
protivníka. Vymanévrovat neohrabaného elefanta a zboku či zezadu jej
rozstřílet na šrot pak bylo až příliš jednoduché.
Zatímco
u posádek nepřátelských tanků a samohybných děl si Ferdinand získal
obrovský respekt, horší to bylo s nepřátelskou pěchotou. Strašlivou
nevýhodu představovala zejména absence organické kulometné výzbroje.
Ferdinand potřeboval nutně silný doprovod pěchoty či lehkých tanků pro
ochranu před pěchotou, problematickým se jevil i malý rozhled posádky,
která musela až příliš často otevírat poklopy a vystrkovat ven hlavy. A
pak tu byla ovšem poslední nevýhoda vlastní všem stíhačům tanků -
absence otočné věže, která činila stroj prakticky bezmocným při
jakékoliv vážnější poruše pásu nebo hnacích kol. Velikou nevýhodu
představovala také jeho velká hmotnost, která často stěžovala či přímo
znemožňovala odtažení poškozených strojů z bojiště.
